TOLKULLISTA TIETOA

Alkoholi on puheenaihe, jonka ympärille on helppo rakentaa myyttejä ja uskomuksia. On erilaisia tutkimuksia ja tutkijoita, tilastoja ja niiden tulkintoja. Tältä sivulta löydät tietoa alkoholista, alan toimijoista, politiikasta, verotuksesta, vastuullisuudesta ynnä muusta. Mielipide on helpompi muodostaa, kun faktat ovat kunnossa.


TUOTTEET JA KULUTUS:

TUHAT SUOMALAISTA

Sauna ja olut -tutkimus



ONNELLISTEN KAPAKKA

Reportaasi enemmistön alkoholikulttuurista. Asiantuntija- ja kapakkahaastatteluja Suomessa ja Tanskassa 2013.

Onnellisten kapakka -reportaasi



OLUEN TARJOILUVIDEOITA



SUOMALAINEN OLUT

Suomalainen olut on luonnontuote, joka tuo elantoa yli tuhannelle maanviljelijälle. Joka viides Etelä-suomen viljapeltohehtaari kasvaa mallasohraa. Panimot työllistävät lähes 2 000 henkilöä ja välillisesti panimoala tuo työtä lähes 30 000 ihmiselle. Oluen voi tuoda, työpaikkoja ei.

https://www.youtube.com/watch?v=NoLAxG_mdUQ



Mitä suomalainen juo?

Kaikista Suomessa teollisesti valmistetuista ja pakatuista juomista panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden osuus on runsas neljännes. Myyntimäärien mukaisessa suuruusjärjestyksessä alan tuoteryhmät ovat oluet, virvoitusjuomat, kivennäisvedet, long drink -juomat ja siiderit.

http://www.panimoliitto.fi/juomat/



Panimoliiton jäsenyritysten myyntitilastot

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto julkaisee kolme kertaa vuodessa jäsenyritystensä juomien myyntitilastot. Kilpailulainsäädännön takia yritys- tai tuotemerkkikohtaisia tilastoja ei kerätä.

http://www.panimoliitto.fi/tilastot



Nautivastuullisesti.fi

Sivuilta löytyy mm. ruoka & juoma -reseptisuosituksia sekä tietoa Hartwallin juomista.

http://www.nautivastuullisesti.fi

VALISTUS JA VASTUULLISUUS:

Juomatapoihin vaikutetaan valistuksella

Juomme alkoholia eurooppalaisittain keskitason verran. Alkoholihaitat ovat kuitenkin Suomessa korkeat. Kyse on juomatavoista ja -kulttuurista, niihin vaikutetaan vain pitkäjänteisellä asennekasvatuksella ja valistuksella.

https://www.youtube.com/watch?v=vI0Z9LrAIKA



Kohtuullisesti.fi

Kohtuullisesti.fi jakaa tietoa vastuullisesta alkoholinkäytöstä ja kohtuullisuudesta sekä tarjoaa areenan Suureen kohtuullisuuskeskusteluun.

http://www.kohtuullisesti.fi



Vastuullisuus panimo- ja virvoitusjuomateollisuudessa

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset kantavat yhteiskuntavastuun niin sosiaalisten kysymysten kohdalla kuin ympäristöasioissakin. Panimoteollisuus on sitoutunut kestävän kehityksen periaatteeseen ja vastuulliseen tuotteiden mainontaan ja markkinointiin.

http://www.panimoliitto.fi/vastuullisuus/



Kieltolain tenho – reportaasi erilaisista käsityksistä alkoholihaittojen vähentämisestä

Kieltolain tenho on Hiljainen reportaasi käsityksistä alkoholihaittojen pienentämisestä. Asiantuntija-, vaikuttaja- ja asianosaishaastatteluja syksyllä 2013. Raportin on tilannut Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto.

http://www.mynewsdesk.com/fi/panimoliitto/documents/kieltolain-tenho-kaesityksiae-alkoholihaittojen-pienentaemisestae-32224

VEROTUSTA JA POLITIIKKAA:




Alkoholijuomien optimiverotus Suomessa

Suomen alkoholiverorakenne on päinvastainen muihin eurooppalaisiin maihin verrattuna. Valtaosassa EU-maista alkoholivero painottuu väkeviin juomiin, mutta Suomessa III-olutta verotetaan kaikkein ankarimmin. Tämän tutkimuksen mukaan on varsin ilmeistä, että erityisesti III-oluet ovat Suomessa liian kireästi verotettuja ja väkevämpien alkoholijuomien verotus on liian kevyttä.

http://www.mynewsdesk.com/fi/panimoliitto/documents/ptt-alkoholijuomien-optimiverotus-suomessa-28480



Olutverot EU-maissa 2015

Lähde: Brewers of Europe.

http://www.mynewsdesk.com/fi/panimoliitto/images/olutverot-eu-maissa-2015-392210



Veroratkaisut Suomessa

Suomalaisen panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden toimintaympäristöön ovat viimeisten vuosien aikana eniten vaikuttaneet julkisen vallan tekemät veroratkaisut.

http://www.panimoliitto.fi/verotus/



III-olut Alkoon ja II-olut kauppoihin

Tutkimuksessa tarkastellaan III-oluen Alkoon siirron ja II-oluen päivittäistavarakauppamyynnin vaikutuksia alkoholijuomien haittakulutukseen, valtion alkoholiverotuloihin, päivittäistavarakaupan rakenteeseen ja matkustajatuontiin. Alkoholijuomien myyntikanavien muutos vähentäisi haittakulutusta ainoastaan 5 prosenttia, mutta valtion verotulot laskisivat 10 prosenttia ja matkustajatuonti kasvaisi.

http://www.mynewsdesk.com/fi/panimoliitto/documents/ptt-n-raportti-iii-olut-alkoon-ja-ii-olut-kauppoihin-28469



Suomalaisen alkoholipolitiikan edunsaajat

Suomalaisen alkoholipolitiikan edunsaajat on reportaasi alkoholilainsäädännön uudistushankkeen todennäköisistä sivuvaikutuksista. Reportaasi keskittyy siihen, kuka maksaa vallitsevan alkoholipolitiikan seuraukset. Asiantuntija- ja vaikuttajahaastatteluja keväällä 2014. Raportin on laatinut Newsbrokers Oy Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilauksesta.

http://www.mynewsdesk.com/fi/panimoliitto/documents/suomalaisen-alkoholipolitiikan-edunsaajat-34658



PUNISHING THE MAJORITY - IEA Current Controversies Paper No. 49

The Flawed Theory Behind Alcohol Control Policies

http://www.iea.org.uk/sites/default/files/publications/files/IEA%20Punishing%20the%20majority%20EMBARGOED.pdf

VIINARALLI:

Viinaralli

Suomen korkeat alkoholiverot Viroon nähden ovat saaneet suomalaiset tuomaan Virosta yhä enemmän väkijuomaa. Yksityinen matkustajatuonti on suurempaa kuin kaikissa Suomen ravintoloissa anniskellaan yhteensä.

https://www.youtube.com/watch?v=PWNkRbpX6WQ



Alkoholisää – korkea verotus kotimaassa ajaa ostajat Viroon

Lähivuosien alkoholisää. Kokonaiskulutus näyttää laskeneen koko Euroopan alueella, myös Suomessa. Tosiasiassa säätilastoa kuitenkin hämmentää kotimaan voimakas veropaine, joka ajaa alkoholijuomien ostajat yhtenä rintamana kohti Viroa. Veropaineen vaikutuksesta veroeurot jäävät lahden toiselle puolelle, kun taas lasku lieveilmiöistä laskeutuu tasaisesti koko Suomeen.

https://www.youtube.com/watch?v=coPxeg2WiH8



Toinen pirtuaika – raportti alkoholin yksityisestä maahantuonnista

Toinen pirtuaika on Hiljainen reportaasi alkoholin yksityisen maahantuonnin tilastoinnista sekä tuonnin merkityksestä ja vaikutuksista Suomessa ja Virossa. Raportin on tilannut Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto keväällä 2013.

http://www.mynewsdesk.com/fi/panimoliitto/documents/toinen-pirtuaika-raportti-alkoholin-yksityisestae-maahantuonnista-27793

TOLKKU KÄTEEN -YHTEISÖ:

TOLKKU KÄTEEN -YHTEISÖN JA TOLKKU-OLUEN HISTORIAA

Heti alkuun. En todellakaan ole olutkulttuurin asiantuntija. Mutta tämä mainio juoma on ollut läsnä elämääni niin sen kuluttajana kuin myyjänä. Rokkaavassa nuoruudessa oluen merkitys oli kuten nyt voidaan kuvitella. Paitsi lukuisilla ulkomaan matkoilla jolloin eri merkkien kirjo myymälöiden ja pubien tiskeillä tuntui suomalaiseen piilottelukulttuuriin tottuneelta käsittämättömältä. Myöhemmällä iällä rockravintolan pitäjänä ja festivaalituottajana tuli tutustuttua pintapuolisesti eri laatuihin ja merkkeihin, joskin juoman myytävä määrä oli tuolloin itse laatua tärkeämpää. Ja tuotteen laadusta meidän ei tarvinnut huolehtia sillä sen tekivät puolestamme asiantuntevien panimoiden henkilökunta. Kyseessä meille oli lähinnä liiketoiminta.

Mutta vuosien kuluessa tapahtuu useille meille ilmiö jolloin alamme arvostamaan laatua ja makujen kirjoa. Näin kävi itsellenikin. Ensin viinien parissa ja pikkuhiljaa myös oluiden kohdalla. Mutta kevyesti ja kotimaisesti. Kiinnostus ja kunnioitus pienpanimotoimintaa kohtaan on herännyt aivan viime vuosien aikana. Näin on käynyt monen muunkin ystäväni kohdalla. Kunnioitukseni panimoalaa kohtaan on sama kuin musiikin tekemistä kohtaan. Kummassakin on kaksi peruselementtiä eli; pieteetti ja vahva käsityöläisyyden leima. Alussa laitetaan oluen maut tai musiikissa sävelet ja sanat kohdalleen jonka jälkeen yhdessä työstetään tuote valmiiksi. Lopulta kansalaiset, tai nykytermiä käyttäen kuluttajat nauttivat teoksen ja saavat siitä fiilikset sekä keskustelun aiheet.

Tähän saakka kaikki kuulostaa sivistyneeltä ja aikuismaiselta toiminnalta eikö vaan?

Mutta sitten rytisee! Alkaa ”terveystalibanien” hyökkäys jossa oman aatteen varjolla pelotellaan kansaa, tuhotaan tuhansia työpaikkoja ja edistetään laittomia toimia useilla eri rintamilla. Mainonnan kiellot säädetään palvelemaan ulkomaisten toimijoiden etuja, ajetaan alas kotimaista ravintolatoimialaa, tuetaan Viron pimeää viinarallia ja annetaan maastamme sellainen kuva, että yksikään turisti ei takuulla saapuisi vieraaksemme.

Aikana jolloin Suomi palaa taloudellisessa kiirastulessa on päättäjille ja virkamiehille tärkeämpää oman egon ja aseman nostaminen populistisin kielto keinoin kuin huolehtia kansalaisten hyvinvoinnista. Muistakaa, että kilometritehtaan rattaissa ei muserru pelkästään oluen tekijät ja ystävät vaan ammattikuntien kirjo koskettaa sangen hurjaa joukkoa ihmisiä eri toimikuvissa. Voitte omassa päässänne miettiä kuinka monia niin saatte kasaan sangen suuren määrän eri ammattialoja.

Tuskastuneena tähän järjettömään harvainvaltaan jossa muutama virkamies suorastaan kävelee yli kansan ja eduskunnan, perustin vuoden alusta Tolkku käteen alkoholiverotuksessa nimisen Facebook yhteisön. Se keräsi heti alkuun tuhansia tykkääjiä. Ja sitten alkoikin tapahtua seuraavien tempausten parissa kuten;
- Hiljainen minuutti 2.2.2014 jossa yli 600 ravintolaa hiljeni minuutiksi vastustamaan suunniteltujen aukioloaikojen rajoittamista. Mukana myös Muusikkojen liitto sekä lukuisia eri tahoja ympäri Suomen

- “Tolkkua holhoukseen” niminen 700 hengen mielenosoitus 4.4 eduskuntatalon edessä
- Kansalaisaloite nimeltään ”Ravintoloiden aukioloaikojen vapauttaminen” alkaen 10.6
- Koko ajan menossa oleva “ Kirjoita kansanedustajallesi” kampanja.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/865

Kampanjointimme ongelmana on ollut kuinka ollakaan sangen perinteinen tekijä eli talous sillä käytössämme ei ole samanlaisia summia kuin EHYT ry.llä, THLllä ja muilla vastaavilla kansa rahoittamilla toimijoilla. Alkusyksyllä saimme idean joka toivottavasti helpottaa paineita; Tehdään oma Tolkku niminen olut yhteistyössä jonkin kotimaisen pienpanimon kanssa! Näin toivomme saavamme pientä apua kampanjointiimme, tuotua esille suomalaista olutkulttuuria sekä ennen kaikkea tuotua esille panimoiden ahdinkoa nykyisessä verotus- ja lupahelvetissä. Varsinkin silloin on kaikki apu tarpeen jos kaikki suunnitellut kiellot, rajoitukset ja verojen korotukset toteutuvat.

Ja heti ensimmäisellä soitolla tärppäsi. Kumppaniksemme Tolkku nimisen oluen tuottajaksi saimme Saimaan juomatehdas Oyn. Iso kiitos heille. Nyt näyttää siltä, että tästä Suomen ensimmäisestä “poliittisesta oluesta” on tulossa menestys. Ja miksi ei tulisi sillä täällä puolella olemmehan viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia jotka tekevät työtään palavin silmin ja sydämin hyvän asian puolesta. Oluen laadun taas takaa palkittu panimo.

Jari “cyde” Hyttinen Tolkullinen kansalaisaktivisti

www.facebook.fi/tolkku
info@tolkkukateen.fi



TÄMÄ ON TOLKKU KÄTEEN

Katso tästä mitä on tehty ja mitä on Tolkku käteen 2015.



TOLKKU KÄTEEN -OLUT

Panimo: Saimaan Juomatehdas Maa: Suomi Tyyli: Tolkku Ale Voltit: 4,7 % Katkerot: 20 EBU Väri: 14 EBC Humalat: Amarillo, Cascade ja Columbus Maltaat: Pale Ale, Pilsner Vehnä Ulkonäkö: Oluen päälle muodostuu kahden sormen mittainen kuohkea ja pieni kuplainen vaahto. Tolkku on väriltään kirkas kullankeltainen ja nostaa reilusti kuplia oluen pintaan. Tuoksu: Tuoksultaan hedelmäinen, ruohoinen ja hieman maltainen. Hieman sitruksisuutta on havaitattavissa ja hivenen taittuu tunkkaisen puolelle. Maku: Maussa maltaisuus ottaa pääroolin. Maltaan vanavedessä tulee ruohoisuutta ja pieni annos hedelmiä. Melko paljon tuntuu samaisen panimon Golden Alelta, mutta tässä on reilummin mallasta. Sitrushedelmä on mietoa, mutta läsnä aivan makupaletin viimeisessä nurkkauksessa. Lue Jaskan kaljat -arvostelu


TOLKKU-OLUTTA ON SAATAVILLA mm. SEURAAVISTA TIETOOMME TULLEISTA RAVINTOLOISTA

Hotelli Pihkuri, Viitasaari 
Ravintola Maxine, Helsinki 
Naantalin Seurahuone, Naanatali 
Laituri Ravintola, Turku 
Panimoravintola Bruuveri, Helsinki 
Corona baari & Biljardi, Helsinki
Pub Lucky Baldwin´s, Jyväskylä
Le Bonk, Helsinki 
Storyville, Helsinki
Rymy-Eetu, Helsinki
Jumpru Pub, Oulu
Public House Sohva, Sirkka
Huttuhippu, Pyhätunturi
Happytime Baari, Savonlinna
Bistro Ernst, Vaasa
Paha Kurki Rockhouse, Rovaniemi
Wanha Kalastaja, Kuusankoski
Klubi, Tampere
Radintola Kerubi, Joensuu
Ølhus, Helsinki
Irlannin Setteri, Forssa
Bar Edgar, Hyvinkää
Alaska Pub, Alavieska
Bar Edgar, Loimaa
Pekan Pub, Kuopio
Ravintola Tikankolo, Vesilahti

K-supermarket Mustapekka, Helsinki

+ Kaikki Tolkuliset K-Kaupat ympäri Suomen. Jos et näe Tolkku olutta ravintolan tai kaupan valikoimassa niin kannattaa kuitenkin tiedustella!

JAKELIJAT

Hartwa-Trade www.hartwa-trade.fi
Kespro www.kespro.com
Suppilo www.suppio.fi

MAINOSMATERIAALI

Tästä linkistä voit ladata Tolkku-olut mainosmateriaalia Tolkullisille paikoille